Laihdutus

Polar rs300, kuinka luotettava?

Polar rs300, kuinka luotettava?


Jos olet jäsen, kirjaudu tästä!

Vastaa

 
Eli siis olen hankkinut käyttööni sykemittarin kuntoilun tueksi ja kannustukseksi. Nyt kuitenkin on alkanut epäilyttää se, voinko luottaa mittarin antamiin kalorinkulutuslukemiin.

Alussahan mittriin syötetään omat arvot ja tehdään jonkin sortin kunto/hapenottokykyä mittaava testi jossa itse sain arvokseni 52 eli ikäiselläni naisella se merkitsee tasoa "elite". Vaikka liikunkin paljon olen kuitenkin ylipainoinen (168cm/83kg) enkä siksi tahdo tuohon tulokseen uskoa. Toisekseen leposykkeeni on luonnostaan todella alhainen eli saattaa huidella alimmillaan 43. Kuntoilessa sykkeeni kuitenkin nousee pienestäkin rasituksesta nopeasti(tosin myös laskee nopeasti). Tuolla arvolla ei sinällään ole minulle mitään merkitystä, mutta mietin vain sitä vaikuttaako se mittarin arvioimaan kalorinkulutukseen. Eilen hiihdin 57min lenkin keskisykkeellä 145, maxsyke 169. Kalorinkulutukseksi mittari ilmoitti 811kcal.

Eli lähinnä: muita joilla käytössä sama mittari ja enemmän kokemusta sen antamista tuloksista ym. Laihdutuksen kannalta kun on ikävää mikäli mittari väittää minun kuluttavan reilusti enemmän kaloreita mitä oikeasti kulutan... Muuten mittariin olen tykäistynyt. Helppo käyttää perusjuttuihin ja sykkeen näyttää varmasti (toisin kuin vanha mittari )
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
su 28.2.2010
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 139
0
 

Tuo kuntoluokitus ja kalorikulutus kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ;)

Kyllä, kuntoluokitus vaikuttaa laskettuun kalorikulutukseen. Mitä parempi kunto, sitä isomman työn joutuu tekemään saadakseen sykkeen ylös, joten hyväkuntoinen kuluttaa enemmän energiaa samalla sykkeellä liikkuessaan kuin huonokuntoinen.

Kuntoluokituksen laskukaava ottaa huomioon leposykkeen sekä sykkeen vaihtelut. Hyväkuntoisella on yleensä matalampi leposyke ja isompia sykevaihteluita kuin huonokuntoisella. Luonnostaan matala ja epätasainen syke voi tuottaa mittarille arviointivirhettä.

Toinen tärkeä tekijä kuntoluokituksen laskukaavassa on mittariin syötetty arvio omasta aktiivisuudesta / kuntoilun määrästä. Siinä on neljä eri vaihtoehtoa ja jos valitsee niistä "väärän" niin kuntoluokituksen lasku menee pieleen.
Esim itse tein sen kuntotestin sekä High että Middle asetuksella ja sain varsin erilaiset kuntoluokitukset. Oman arvioni mukaan Middle astuksella saatu kuntoluokitus oli lähempänä oikeaa, joten jätin sen voimaan. Mun kohdalla siis Middle oli oikea valinta, vaikka kuntoilen viidesti viikossa, minkä puolesta ohjekirjan mukaan olisi pitänyt jo valita High. Epäilen, että sinulla on myös kiinni tästä asetuksesta se, että sait noin hurjan tuloksen :)
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
su 28.2.2010
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 367
0
 

[Toinen tärkeä tekijä kuntoluokituksen laskukaavassa on mittariin syötetty arvio omasta aktiivisuudesta / kuntoilun määrästä. Siinä on neljä eri vaihtoehtoa ja jos valitsee niistä "väärän" niin kuntoluokituksen lasku menee pieleen.
Esim itse tein sen kuntotestin sekä High että Middle asetuksella ja sain varsin erilaiset kuntoluokitukset. Oman arvioni mukaan Middle astuksella saatu kuntoluokitus oli lähempänä oikeaa, joten jätin sen voimaan. Mun kohdalla siis Middle oli oikea valinta, vaikka kuntoilen viidesti viikossa, minkä puolesta ohjekirjan mukaan olisi pitänyt jo valita High. Epäilen, että sinulla on myös kiinni tästä asetuksesta se, että sait noin hurjan tuloksen :) Tuosta luultavasti se kiikastaa sillä alemmalla aktiivisuustasolla (1-3h liikuntaa/vko) tulokseksi tuli 36 eli hyvä mikä kuulostaa oikeammalta. Oma aktivisuustaso kun oikeasti on yli 5h liikuntaa viikossa mutta kun valitsin sen 3-5h niin tulos oli 52... En osaa kuvitellakaan mitä lukemia mittari olisi esittänyt jos olisin laittanut asetukseen yli 5h/vko... :) . Oma pulssini kai on tosiaan suurin syy tuohon harhaanjohtavaan tulokseen. Vaikka kunto kohoaisikin niin leposykkeen ei ainakaan passaa enää laskea :)
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
su 28.2.2010
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 139
0
 

Minulla ei ole RS300 vaan RS800 ollut käytössä yhdessä laskurin kanssa kohta vuoden. Minun kokemus on ollut että mittarin näyttämä kalorikulutus on aika oikealla tasolla verrattuna kalorilaskurin ja oman merkkaustarkkuuden suhteen.

Myös 800ssa on se Polar kuntotesti. Asetukset vaikuttaa tulokseen paljon mutta kannattaa laittaa ne mahdollisemman realistisesti. Sen jälkeen sinäänsä sillä arvolla ei minusta ole merkitystä vaan miten se muuttuu treenien yms myötä. Testi pitäisi myös sitten tehdä mahdollisimman vakioidusti samanlaisessa tilanteessa. Itse teen jonkun viikon välein aina aamulla heti heräämisen jälkeen olohuoneen sohvalla.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 1.3.2010
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 178
0
 

 

Vastaa