Laihdutus

Runsas kuidun saanti

Runsas kuidun saanti


Jos olet jäsen, kirjaudu tästä!

Vastaa

 
Haluaisin tietää, onko liiasta kuidun saannista jotain haittaa. Enimmillään kuitua kertyy minulle n. 45g/päivä ja 35-40g on ihan tavallinen määrä. Kuitua saan kasviksista, täysjyväleivästä, puurosta ja leseistä, joita syön 1rkl/päivä.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ti 30.1.2007
Viestejä 18
0
 

En tiedä onko siitä niin paljon haittaa, jos se ei tule kerran pääasiassa leseistä. mutta jos maha toimii normaalisti eikä jumita niin ei kai siitä hirveästi haittaa ole. kunhan muistat nauttia tarpeeksi nestettä tuollaisen kuitumäärän kanssa! Hyvä homma!
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ti 30.1.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 974
0
 

Sama homma täällä, kuituja tulee ihan normaalisti yli 40g päivään.. Aamulla, kun syön lautasellisen Elovena plus hiutaleista tehtyä puuroa ja juon kaverina vähäkalorista mehukeittoa lasillisen, niin kuidut ovat siinä jo lähemmäs 20g..
sitten ei muuta tarvitakaan kuin hedelmä, pakastekasviksia, tomaattia leivällä ja porkkanoita iltapalalla, niin kuidut ovat katossaan.. ja hyvin toimii masu Nauraa
Leseitä en itse enää nykyään pysty syömään, vaikka vielä viime talvena niitä vetelin kaikkialla.. kesällä kärsin hirvittävissä vatsan väänteissä, kunnen löysin täältä avun ja vinkin, että vois johtua niistä. Lopetin käytön, eikä ongelmia ole enää tullut.. ja vaikka tosiaan nautin nesteitäkin noiden leseiden kanssa, niin silti tukkivat kanavat.. eli varovainen kannattaa muistaa niiden kanssa olla Soo soo Tsot tsot
Ainoa paikka, missä vielä noita leseitä käytän ilman oireita on sämpylät, pizzapohja tms.. mutta silloinkin ihan vain pikkiriikkisen.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ke 31.1.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 102
0
 

Kuitujen tarve on todella yksilöllinen. Itselleni on tehty suoliston röntgen-kuvaus ja todettu, että paksusuoli on piiiitkä ja mutkainen, eli tarvitsen runsaasti kuitua, jotta tavara kulkee sulavasti koko kanavan läpi Rolling Eyes Itselle 40 g kuituja/päivä on ehdoton minimi - sitä vähemmän jos syön, voin varautua kovaan masuun, turvotukseen ja tuskaan...

Kehitysmaissa ja Suomessa vielä viime vuosisadan alussa ravinto oli sen verran epäpuhdasta, että ihmiset saivat yli 60 g kuituja päivässä. Me länsimaalaiset elämme niin raffinoidulla ravinnolla, ettei siinä ole enää sitä määrää "roskaa" kuin ennen. Itse uskon, että ihmisen suolisto tarvitsee kuituja toimiakseen normaalisti.

Nesteitä pitää toki muistaa nauttia, mutta tämä leseiden "tukkiminen" on käsittääkseni aikamoinen klishee: normaalisti ihmisellä runsaiden kuitujen sivuoire on ripuli pikemmin kuin ummetus.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ke 31.1.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 177
0
 

 sofie kirjoitti...
normaalisti ihmisellä runsaiden kuitujen sivuoire on ripuli pikemmin kuin ummetus.
Mä olen käsittänyt, että tässä kohtaa tärkeää on kuitujen laatu, eli onko liukenevaa vai liukenematonta kuitua. Jos syö paljon kuituja, mutta maha on silti "tukossa" syö luultavasti liian vähän liukenemattomia kuituja ja liikaa liukenevia (jotka hidastaa suolen tyhjentymistä). Käsittääkseni tosi runsas kuitujen saanti voi joidenkin lähteiden mukaan vaikeuttaa joidenkin ravintoaineiden, esim. raudan imeytymistä.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ke 31.1.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 43
0
 

Oli ihan pakko tarkistaa tuo kaurapuuron kuitumäärä, kun mielestäni kaurapuuroannoksessa EI voi olla 20g kuitua. Mehukeitossa voi tietenkin olla vähän kuituja. Annos kaurapuuroa sisältää 40-50g hiutaleita ja tässä hiutaleiden ravintosisältö:

Elovena Plus -hiutale


Elovena Plus -hiutale
Elovena Plus – Plussaa keholle!
Elovena Plus on tutkitusti terveysvaikutteinen elintarvike. Kauran sisältämän beetaglukaanikuidun on tieteellisissä tutkimuksissa osoitettu vaikuttavan positiivisesti ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin alentamalla kolesterolia.

Elovena Plus sisältää runsaasti kauralesettä ja siitä voi valmistaa paitsi puuroa myös maukkaita välipaloja ja jälkiruokia.

Yksi lautasellinen (1 dl hiutaleita = 50 grammaa) Elovena Plus -puuroa päivässä täyttää amerikkalaisen terveysviranomaisen FDA:n (Food and Drug Administration) suosituksen päivittäisestä beetaglukaanin saannista. Monien tutkimusten mukaan tämä 3 g beetaglukaania päivässä laskee kokonaiskolesterolia noin 5 %.

Kauran hyvistä ominaisuuksista saat lisätietoa sivulta Hyvän olon kaura

Pakkauksen koko 800 g

Aineosat:
Kuitupitoinen kauralese, kaurahiutale

Ravintosisältö:
Energiaa 1300 kJ (310 kcal)
Proteiinia 15,9 g
Hiilihydraatteja 44 g
josta sokereita 1,3 g
Rasvaa 8,4 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 1,5 g
Ravintokuitua 18 g (51 %)*
josta ß-glukaania 6,0 g (200 %)*
Natriumia 0,001 g
Rautaa 6,9 mg(49 %)*
Magnesiumia 130 mg (43 %)*
Sinkkiä 4,2 mg (28 %)*
B1-vitamiinia 0,5 mg (35 %)*

* % suositeltavasta päiväannoksesta
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ke 31.1.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 498
0
 

Piti nyt tulla vielä tarkentamaan tuota aamiaiseni kuitumäärää..
eli kuidut lähentelee 20g, ei siis tule ihan niin paljoa, mutta 18g tulee ihan puurolla ja mehukeitolla:

Elovena plus 50g -->kuituja 9g
Valion Mehukeitto, karviais-boysenmarja 250g --> kuituja 9
Eli 18g tulee ja aika usein syön vielä siihen leipäpalasen, josta tulee muutama gramma lisää.

Tämän lisäksi sitten tulee vedettyä noin 25g kuituja lisää kasviksista päivän aikana.

Ja vehnäleseistä vielä, ne siis aiheutti minulla hirmuiset vatsan väänteet ja käytännössä makasin siis noin pari tuntia tuskissani, syke korkealla, täristen sängyssä, jonka jälkeen suoli tyhjeni ripulina.. eikä kyse voi olla mistään muusta kuin vehnäleseistä.. tuli nimittäin testailtua asiaa sen verran hyvin tuossa kesän lopuilla, kun en ensin meinannut uskoa niitä syypääksi. Lisäksi luin jostain ihan jutun, en muista mistä, että ne voivat aiheuttaa juuri suolitukoksia ja vaarallisimmillaan lääkärireissuja.
Eli, kaipa minulla tuo suolisto on sitten jotenkin herkistynyt niille. Miettii
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
to 1.2.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 102
0
 

Olipa hyvä, että vastasit Hyvä homma!
Enpä ole tuollaisesta kuituisesta mehukeitosta tiennytkään.
Tosin meillä ei kyläkaupassa valikoima ole suuren suuri. Pitää aina etsiä sellaisia tavallisia vaihtoehtoja jokapäiväiseen elämään.

Onneksi on kaurapuuro Nauraa
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
to 1.2.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 498
0
 

Pohdiskelinkin tätä kuitujen "liika"saantia tuolla päiväkirjan puolella, mutta täällähän tästä on jo keskusteltu.
Itselläni kuidut pyörivät päivittäin 50-60 grammassa, useimmiten noin 60g. Määrä koostuu suureksi osaksi juuri vehnäleseistä, joita lisään reilulla kädellä rahkaan ja lisäksi kasviksista ja hedelmistä. Olipa jännä kuulla, miten vehnäleseet ovat vaikuttaneet joidenkin vatsan toimintaan, koska itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmia niiden kanssa. Muutenkin vatsa toimii yleensä todella hyvin, eli en ole huomannut noiden kuitujen aiheuttavan mitään haittavaikutuksia.
Pisti vain mietityttämään tuo runsas kuitujensaanti verrattuna siihen normaaliin suositukseen. Miettii
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
to 1.2.2007
Viestejä 23
0
 

Hei Sipuli!

Sain tuollaisen samanlaisen kohtauksen muutama vuosi sitten liiallisesta vehnänleseen syönnistä ja meinattiin jo ambulanssia tilata. Tilanne onneksi purkautui hirmuisena ripulina,eikä tarvinnut tehdä kirurgista toimenpidettä.
Noiden leseiden käytössä pitää olla tarkka,siis kohtuus kaikessa ja se VEDEN JUONTI on ehdoton edellytys,ettei tule ongelmia !

Jos syö paljon marjoja,hedelmiä sekä esim.pähkinöitä,niin silloin ei tarvitse niin paljoa noita leseitä käyttää ja tuleehan kasviksistakin sinänsä kuituja,-eri asia,tuleeko tarpeeksi ...
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
to 1.2.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 56
0
 

Joo, ehdottomasti kannattaa olla tarkkana vehnäleseiden kanssa Soo soo Tsot tsot
Viime keväänä vielä työnsin niitä joka paikkaan ilman mitään ongelmia, mutta sitten vietettyäni muutaman kuukauden ulkomailla ilman vehnäleseitä ja vähemmän kuituisella ruokavaliolla, en enää pystynytkään noita leseitä nauttimaan "raakana".. en edes vaikka nauttisin nestettä kuinka paljon..
Eli varoituksen sanana vain kaikille, jos tuntuu, että vatsaa vääntää ja sattuu, niin kannattaa vähentää leseitä tai käyttää niitä harkitummin.
Nykyään pyrin saamaan kuituni ihan vain puurosta, leivästä ja kasviksista.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 2.2.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 102
0
 

Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 2.2.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 498
0
 

Oli vielä pakko kertoa kaura-hunajaoluesta Aiheen vierestä
Tavallisessa oluessa on alle 50 mg beetagukaania, kun tässä kaura-hunaja oluessa on yli 1000 mg/litra.
Artikkeli löytyy Koffin asiakaslehden sivulta http://www.koff.fi/pdf/OY0104.pdf
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 2.2.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 498
0
 

KAURAKUITU : Aiheesta löytyy syvällisempää tietoa, kun menee www.Ryytihyppynen.fi sivustolle ja klikkaa sieltä kuivatuotteet sekä klikkaa vielä kaurakuidun kohdalta,jolloin tulee tuhti tietopaketti kys.tuotteesta.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
la 3.2.2007
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 56
0
 

Kyselin tuosta kuidun saannista lääkäriltä ja terveydenhoitajalta. Molemmat olivat sietä mieltä, että runsaasta saannista ei ole mitään haittaa. Päätin kuitenkin jättää leseet pois iltajogurtistani sellaisina päivinä, jolloin kuitua tulee yli 35g.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 23.2.2007
Viestejä 18
0
 

 

Vastaa