Kalorilaskuri

Projekti: 36.5/365

Projekti: 36.5/365


Jos olet jäsen, kirjaudu tästä!

Vastaa

 
On tuossa jo "jonkin" aikaa mielessä pyörinyt ajatus tuon ylimääräisen painon karistamisesta ja muutenkin kunnon kohottamisesta...

Joten päätin tänään 1.11.2005 aloittaa "Projekti 36.5/365":n, jonka tarkoituksena saada painoa pudotettua tuo 36.5kg vuoden aikana.

Taustoista ensin hieman...

Olen 25 vuotias mies, pituus 180cm ja paino tällä hetkellä noin 135kg. Harrastan liikuntaa todella vähän, keskimäärin tulee käytyä uimassa (about 30-45min uintia) noin kerran - kaksi viikossa - joskus ei sitäkään, jos ei työkiireiltä kerkeä :( Työskentelen metallialalla ja työni on kaikkea muuta, kuin paikoillaan istumista.

Nyt kaipaisinkin lähinnä vinkkejä siitä, miten minun kannattaisi lähteä rakentamaan ruokavaliotani.

Itse kehtaisin epäillä, että MYÖS minulla suurin kompastuskivi tällä hetkellä on ruokailuajankohdat sekä vääränlaisten hiilareiden suuri määrä... Syön yleensä kaksi kertaa päivässä, lounas duunissa (klo 10.30 - 12) ja sitten illalla (klo 17 - 20) lämmin ruoka himassa. Useimmiten vielä leipää ennen nukkumaanmenoa. Aamupalaa en syö käytännössä koskaan. Duunissa tulee juotua kaffia joku noin 3-4 kuppia päivässä.

Olen ajatellut myös aloittaa tuohon oheen punttitreenin. Kaverilta on lainassa "The Testosterone Advantage Plan" ja sen punttitreenillä pääsee luultavasti jotenkin alkuun, mutta varsinkin tuo ruokavaliopuoli tuottaa vähän hankaluuksia ruoka-aineiden Lontoolaisuuden vuoksi.

T: Mikko
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ti 1.11.2005
Viestejä 4
0
 

Jos et ole vielä löytänyt, niin tuo kannattaa ainakin lukea:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927

Minulla ainakin auttoi alkuun. Muutenkin tuolta löytyy varsinkin siihen punttitreeniin paljon apuja.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ti 1.11.2005
Viestejä 3
0
 

Olen tässä tutkiskellut syömisiäni ja kuten epäilinkin, on tuo ravintoaineiden suhde omassa ravinnossani aivan päin prinkkalan vittua...

Suurin osa energiasta tulee hiilareista, sitten rasvasta ja vasta viimeisenä proteiniistä... :( Ja kun järjestyksen pitäis olla ihan päinvastoin.

Elikkä siis, millä keinoin normaaliin ruokavalioon saa helpolla lisää proteiiniä ja hiilarit taas minimiin. Asiaa ei tietty yhtään auta se, että olen aika perso pasta-ruoille :-P'

T: Mikko
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ke 2.11.2005
Viestejä 4
0
 

En itse ole minkään sortin asiantuntija, mutta voinpahan silti koittaa autella. Kaipa paremmin tietävät korjaa jos liian pahoja virheitä tulee.

Elikkä käsittääkseni yleisesti:
- Useampi pienempi ateria päivässä, vaikka joku 4-6. Aamiainen tärkeä
- Proteiinia joka aterialle
- Hiilarit pääasiassa aamulla/päivällä
- Rasvat pääasiassa illalla
- Nopeat hiilarit elikkä sokeri, ja vaaleat viljatuotteet lähes kokonaan pois (vaalea leipä ja vaalea pasta jne.)

Toimivia proteiininlähteitä taas on mm. vähärasvainen liha, kala, kana, maitotuotteet, erilaiset palkokasvit (eli esim herneet ja pavut), ja kanamunat (erityisesti valkuainen).

Koita tosiaan syödä joka aterialla ainakin jonkin verran proteiinia ja iltapalaksi leivän tilalle vaikka purkki tonnikalaa tai maitorahkaa, tai edes vaikka kalkkunaleikkeleitä ja raejuustoa siihen leivän päälle.
Ja munia syödessä kannattaa muistaa, että keltuaisessa on hirveästi rasvaa, mutta jos ne jättää pois, niin hyvä proteiinin lähde.

Miten hiilareita kannattaa syödä:
http://www.kalorilaskuri.fi/forum/viewtopic.php?t=154
Erityisesti Marcuksen viesti.

Ruokavalion/ruokailutapojen pysyvä muuttaminen ei varmaan ole koskaan kauhean helppoa, mutta eikohän se onnistu Hyvä homma!
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ke 2.11.2005
Viestejä 3
0
 

Moikka moi!

Kiva kuulla, että olet innostunut terveempään elämäntapaan! Uiminen kuulostaa erittäin hyvältä, se on tehotreeniä koko kropalle veden vastusta käyttäen. Uinnin ohella olisi tietenkin hyvä ehtiä myös puntille, kuten olit miettinytkin! Yksi kertakin viikossa riittää aluksi-näin saat hyvän startin! Lihaskunto -ja kestävyysliikunta kulkevat käsikkäin. Siinä ohella vielä hyötyliikuntaa (portaat, siivoilu ja touhuaminen, kauppamatkat yms.)

Ruokavalioon toki kannattaa kiinnittää huomiota, sen oletkin jo varmaan aloittanut! Yritä syödä pieniä välipaloja useamman kerran päivässä (maitorahkaa, tonnikalaa, ruisvoileipä, jogurtti, hedelmä tms.) ja lämpimäy ateriat 1-2krt päivässä..unohtamatta kasviksia!

Olisi mielenkiintoista kuulla lisää projektistasi, kerrothan meille aina väliaikatietoja ;)
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ke 9.11.2005
Viestejä 20
0
 

Ruokavaliosta ensin sen verran, että näyttää olevan perhanan petollisia nuo hiilarit - mitä tosin jo itsekkin osasin epäillä ensimmäisessä viestissä. Mutta jopa minulle tuo niiden määrä oli aikamoinen ylläri - suklaalle perso kun olen :-P Onneksi näyttää siltä, ettei tuo kaakao ihan hirveästi noita arvoja heilauta, joten se himo saadaan kuitattua sillä Wink Ja kyllä, tiedän että kaakaossa on kaikkia ikäviä ja epäterveellisiä rasvoja, mutta tällä hetkellä ei ainakaan noiden rasva-arvojen kanssa ole huolta, sillä kokonaiskolesterolikin on alle 4.

Kaksi ekaa päivää meni ihan vaan katsellessa ja niihin ropsahti tavoitteesta n. 800kcal plussalle (ja kulutuksestakin meni n. 200kcal yli)! Evil or Very Mad

Laskurin mukaan peruskulutukseni on noin 3400kcal vuorokaudessa, mikä ei lienee edes kovin kaukana todellisuudesta - sillä paino on kuitenkin ollut tällä tasolla jo aika pitkään.

Tavoitearvoiksi saan tällä hetkellä noin 2700kcal vuorokaudessa, eli -700kcal /vuorokaudessa pitäisi ainakin saada pois, jotta tuo tavoite täyttyy.

Viimeiset nelisen päivää onkin sitten mennyt noin 1700kcal arvoilla enkä voi väittää, että tässä ois nälkä vielä pahemmin yllättänyt. Okei, tuolla saattaa olla jotain pieni lipsahduksia ja unehduksia, mutta en usko että tuota siltikään saisi siltikään paljoa yli 2000kcal / vuorokausi.

Joten ihan tuolta pohjalta kehtaisin väittää, että tällä projektilla on omastakin mielestäni vähintäänkin realistiset tavoitteet Wink

Nyt kun olen ruvennut ihan tarkoituksella lisäämään tuota proteiinin osuutta ravinnossa, niin huomaan selkeästi, ettei illalla tule enää samanlaisia ahmimiskohtauksia kuin joskus ennen ja että sitä mahdollista nälkää on helpompi vastustaa.

Vielä kun oppisi jakamaan ateriat useampaan osaan päivän mittaan, nyt tulee edelleenkin syötyä pari - kolme kertaa vähän enemmän ja se kaikista tärkein, eli aamiainen, jää väliin... Tosin en ole koskaan oikein osannut aamupalaa syödä kun olen niin pirun aamu-uninen ;)

Mutta tämä täältä tällä kertaa tähän... :)

T: Mikko
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ke 9.11.2005
Viestejä 4
0
 

Kaakaossa nimen omaan on niitä terveellisiä rasvoja :) mutta ei kannata sitä nyt siltikään rouhia menemään ihan mielettömiä määriä. Syö paljon kasviksia, pitävät sen nälän aika tehokkaasti pois. Kanaa lihaa, pieniä määriä riisiä, ruispastaa, ruisleipää.. aamulla puuroa, joka aterialle sellanen 20-30g proteiinia vähän enemmän hiilaria ja jonkun verran rasvaa, siten että illan viimeisellä aterialla hiilarit tulisi minimoida, ja syödä vähän enemmän rasvaa. jos pystyt syömään iltapalaksi pelkästään esim tonnikala öljyssä purkin niin suosittelen sitä lämpimästi.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
to 17.11.2005
Viestejä 21
0
 

 

Vastaa