Kalorilaskuri

Kuntosali ja energiankulutus? Massatreeni muka n. 600kcal/h

Kuntosali ja energiankulutus? Massatreeni muka n. 600kcal/h

Keskustelun päävalikko > Liikunta ja treenaus > Kuntosali ja energiankulutus? Massatreeni muka n. 600kcal/h

Jos olet jäsen, kirjaudu tästä!

Vastaa

 
Terve kaikille

Mitä mieltä olette kuntosaliharjoittelun energiankulutuksesta? Kuntosali ei kuluta kovinkaan paljon energiaa, jos tekee voimaharjoittelua ja kovaa lihasharjoittelua eli toistojen määrä maksimissaan 12-15 ja siihen päälle 1-2 min tauko. Kuvittelisin että 90 kg/180cm mies kuluttaisi tunnin kovassa treenissä 300 kcal maksimissaan, kun ei tehdä aerobista liikuntaa.

Kalorilaskuri kertoo että kulutus olisi yli 500. En kyllä voi uskoa tätä. Mitä mieltä olette?

Tavoite itsellä on lihasmassa lisääminen joten kokonaisenergiankulutus koostuu= perusaineenvaihdunta + liikunta + 300 ylimääräistä kaloria
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 26.9.2011
Viestejä 4
0
 

Voihan nuo kulutukset omaan harjoittelulistaan kirjata omien tuntemuksiensa tai sykemittauksen mukaan tai tarkemmin laskettujen nostettujen painojen määrän mukaan! Itse arvioisin, että oikein löysä treenailu ei kuluta paljoa istuskelua enempää, mutta rankassa harjoittelussa nopeilla vaihdoilla kyllä kuluu yli 500 kcal/tunti.

Omassa reipastahtisessa harjoittelussani olen arvioinut kuluvan luokkaa 320 kcal/tunti, mutta olen pienikokoinen nainen.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 26.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 352
0
 

Esimerkiksi oli tässänäin seuraavanlainen treeni
1. Ylätaljan veto eteen 3 x 12
2. Ylätaljan veto taakse 3 x 12
3. Vartalon ojennus vinopenkki 4 x 15-30 (vuorokerroin kiertävänä)
4. Jalkojen nosto vinopenkillä/laitteella 3 x 20-30
5. Alataljasoutu 3 x 12
6. Yhden käden kulmasoutu 2 x 12 (per käsi)
7. Kiertävä olankohautus 3 x 15-20
8. Hauiskääntö tangolla/alatalja 3 x 12-15
9. Hauiskääntö alataljassa (yks käsi krl) 3 x 12-15
10. Vasara-hauiskääntö käsipainoilla 2 x 8
Aikaa kului 60 min ja painot olivat sellaisia että toistot tuntuvat
Ehkäpä tästä tulisi noin 400-500. EI ole sykemittaria joten ei ole tilastoa siltä puolen, toisaalta en väittäisi että syke pysyy kovin korkealla.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 26.9.2011
Viestejä 4
0
 

Se riippuu myös varmaan siitä että tekeekö alku/loppulämmittelyt. Mulla menee n. 1h 20min treenissä suurinpiirtein just tuo 600 kaloria ja hieman yli, mutta yleensä lämmitelen sekä alussa että lopussa 10min sen verran reippaalla tahdilla että sykkeet nousee. (Auttaa myös palautumiseen ja valmistaa lihaksia treeniin). Mitat 164cm/67kg ja naisimmeinen.

Mutta myös se millaista kuntosalitreeniä tekee vaikuttaa paljon. Jos maksimimivoimaa treenaa, niin voi ne sykkeet nousta (ainakin hetkellisesti) aika reippaastikin; varsinkin jos liike tehdään vielä seisoma-asennossa.

Tai vastaavasti jos tietoisesti yrittää pitää sykkeet ylhäällä; tekee paljon toistoja ja pitkiä sarjoja ja tauot 30sek-1min niin palaahan noita kaloreita myös eri tavalla. Jotkut saattavat tehdä välissä myös "cardio-pyrähdyksiä" etteivät sykkeet laske ja palaavat sitten treeniin. :)

Salitreeniä kun voi tosiaan tehdä niin monella eri tavalla (huomannut myös että jotkut lähinnä nojailevat niihin laitteisiin ja rupattelevat loput ajasta Rolling Eyes ) . Varmin tapa saada selko asiasta on ottaa salille mukaan sykemittari, koska henkilökohtaiset syke-erot kannattaa myös huomioida Hyvä homma!

Esim. mulla maksimisyke on n. 220, joten kaloreita palaa myös hieman enemmän treenatessa. Ihan geeneistä kiinni, äiteellä se on 240 :D

Sykemittaria siis kehiin (vaikka kaverilta kerran lainaan että saa edes mutua asiasta) ja tsemppiä treenailuun! Puntilla (ylätalja)
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 26.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 885
0
 

Mulla menee käytännössä aina vähintään tuo 500kcal/h pelkässä punttisalireenissä eli ei tuo 600kcal/h oo pois suljettu ollenkaan. Kovimmat tuntikulutukset salilla on ollu 800+kcal luokkaa. Eli suosittelen sykemittarin käyttöä ja katsomaan mitä oma kulutus on sen mukaan.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 26.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 1423
0
 

Kannatta kuitenkin muistaa että jos suoritus on lyhyt ja välissä hyvä palauttelu niin syke ei ehdi reagoimaan rasitukseen ja siten mittarin kulutusarvio voi olla alakanttin.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 26.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 179
0
 

Ei ole mittaria olemassa. Jos laskisi tunnin reenit + alkulämmittelyt vaikka 600 kalorina ja lisäksi olisi +300 plussakaloria. Jos seuraisi vaan miten paino lähtee nousemaan ja vähentäisi sitä mukaa jos nousee liian nopeasti.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 26.9.2011
Viestejä 4
0
 

Mulla kulutus on ollu reilu 200 kcal, eli ei todellakaan lähelläkään 600 kcal. Ja teen liikkeet ihan nopeatempoisesti. Jos teen aerobista alku- tai loppulämmittelyä kulutus on hieman isompi. Eli mielestäni kalorilaskurin kulutus ei pidä paikkaansa.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ti 27.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 887
0
 

Moi!
Mä teen salilla aina alkuverryttelynä kuntopyörää n. 20 min. 140-150 sykkeellä, sitten varsinaista punttitreeniä n. 45 min. hiukan treenikohteesta riippuen n. 135 keskisykkeellä. Sykemittarin mukaan en ole pariin viikkoon tehnyt yhtäkään treeniä alle 700 kcal/h. Olen 182/90 kg mies. Parhaimmillaan olen päässyt n. 800 kcal/h, mutta tämä vaatii jo aika kovan motivaation. Olen laihduttanut parin viime kuukauden aikana 12 kg, joten treenit ovat keskittyneet aika pitkälle kalorinkulutukseen, eikä massatyyppiseen treenaamiseen. Jos tavoitteeni olisi kasvattaa lihasta mahdollisimman paljon, olisi tyylini treenata aivan toinen ja kuluttaisi varmasti lähes puolet vähemmän.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ti 27.9.2011
Viestejä 7
0
 

Edelleen korostaisin täältä henkilökohtaisia syke-eroja; ne nimittäin vaihtelee paljon, esim. geeniperimä, sukupuoli ja paino+pituus. :)

Tuttuni on melkoinen urheiluhullu, ollut esim. umpihankihiihdon MM-kisoissa ja maksimisyke on melkeinpä siinä 170, vaikka kuinka hulluna treenaisi. Se ei vaan korkeammalle nouse.

Maksimisyke ja sykerajat kuitenkin myös väistämättä vaikuttavat hieman myös siihen kuinka paljon kaloreita kuluu suorituksen aikana.

Eli mulla se maksimisyke on n. 220 (en uskaltanut antaa nousta sen ylemmäksi kun säikähdin: paiskasin maate). Äidillä 240, ja tämä testi tehtiin sairaalassa. Lääkäri lähestyi jo elvytyskärryn kanssa ja testi keskeytettiin, mutta äiti vain lepäsi muutaman minuutin (hieman kuulemma huimasi ja oli huono olo) mutta oli taas pian ihan kunnossa. Säikähti kuulemma enemmän sitä että mitä nyt tapahtuu kun lääkäri tulee huutamaan että "lopeta polkeminen!" Kuntopyörä

Mulla siis nuo geenit. Leposyke on muuten normaalitasoa, mutta jos hyppään se on 120, salilla n. 140-170 ja aerobista harrastaessa 150-185. Vielä 180-190 sykkeilläkin pystyn hyvin treenaamaan eikä ota pumpusta. Kunhan pysyy alle 200 esim. spinningissä, niin no hätä.

Eli jos treenatessa pitäisi pysyä "ihannesykerajalla" 120-150, niin ainut mitä voisin tehdä olisi varmaankin kevyt jooga tai taiji. Rolling Eyes

Nyt on vielä kuntoa sen verran, ettei noita 200-alkuisia lukemia tule enää kovinkaan herkästi ja nämä syketasot ovat itseasiassa alhaisempia kuin vaikka vuosi sitten, kun tunnin treenissä syketaso saattoi olla keskisyke oli 170 ja välillä nousi sinne 200 asti! Silti jakso kyllä treenata.. Eek!

Mulla ongelma siis tämäntakia päinvastainen; kaloreita tuntuu aina kuluvan hurjasti ja pakko pyöristää varmuuden vuoksi alaspäin suhteessa syömisiin, ettei paino nouse vahingossa jos arvioikin yläkanttiin nuo vajeet! Hämillään
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ti 27.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 885
0
 

Löysässä jalkatreenissä pitkillä tauoilla ja lyhyillä sarjoilla energiaa kuluu itsellä sykemittarin mukaan 700kcal/h. Painon tarkkailu vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta kuin kalorien laskeminen massan hankinnassa. Itsellä massa on tarttunut parhaiten lyhyillä treeneillä, joissa on maksimissaan 6 liikettä, kutakin yksi kova sarja ja toistoja 6-8. Kun ei tee paljon, vähempikin syöminen riittää. ;)
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ti 27.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 175
0
 

 sarita83 kirjoitti...
Mulla kulutus on ollu reilu 200 kcal, eli ei todellakaan lähelläkään 600 kcal. Ja teen liikkeet ihan nopeatempoisesti. Jos teen aerobista alku- tai loppulämmittelyä kulutus on hieman isompi. Eli mielestäni kalorilaskurin kulutus ei pidä paikkaansa.
Nimimerkistä päältellen olet nainen. Huomaathan sen että naisen ja miehen sekä treeni että voimasuhde plus kilot vaikuttaa kulutukseen, niitä ei voi verrata niin että se olisi "reilua". Jos kysyjän mitat on 90kg/180cm ja sä olet jotakin 165cm ja alle 60 kiloa, niin ei vain voi =)
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
to 29.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 113
0
 

Kommenttini Slimminille: kyllähän painoharjoittelussa periaatteessa nostettujen painojen yhteismäärä ratkaisee tehdyn työn määrän ja kaloreiden kokonaiskulutuksen riippumatta siitä, onko nostaja itse iso vai pienikokoinen! Yep!
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
to 29.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 352
+2
 

Mulla kuluu treenatessa jotain 600-700kcal/h, oon 183cm pitkä ja painan 75kg. Mies vielä sukupuolena. En mä tajua tommosta väitettä et kuntosali ei kuluttais kovin paljon energiaa.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 30.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 56
+1
 

 Maarain kirjoitti...
Kommenttini Slimminille: kyllähän painoharjoittelussa periaatteessa nostettujen painojen yhteismäärä ratkaisee tehdyn työn määrän ja kaloreiden kokonaiskulutuksen riippumatta siitä, onko nostaja itse iso vai pienikokoinen! Yep!
joo totta kyllä toriset, en osannut ajatella sitä noin.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 30.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 113
0
 

Haahaa, pakko kommentoida (vaikka ei saisi :D ), että työ eli kulutettu energia on voima kertaa matka. Eli samalla painolla, samalla toistojen lukumäärällä isompikätinen tekee kovemman työn. Jos käden pituus on suorassa suhteessa henkilön pituuteen, tekee siis silloin 10% pidempi henkilö 10% enemmän työtä.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 30.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 369
0
 

Samaten aloittelija tai heikkokuntoinen tekee isomman työn eli kuluttaa enemmän energiaa kuin kokeneempi...lajissa kuin lajissa. Asiasta on aivan turha jauhaa kiertämällä kehää, toiset kuluttaa enemmän ja toiset vähemmän. Joskin itse olen omiin kokemuksiin perustuen sitä mieltä, että 500-600 kcal/h on lähempänä oikeaa kuin 200-300 kcal/h.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 30.9.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 194
0
 

 Braveslice kirjoitti...
Haahaa, pakko kommentoida (vaikka ei saisi :D ), että työ eli kulutettu energia on voima kertaa matka. Eli samalla painolla, samalla toistojen lukumäärällä isompikätinen tekee kovemman työn. Jos käden pituus on suorassa suhteessa henkilön pituuteen, tekee siis silloin 10% pidempi henkilö 10% enemmän työtä.
Niin kyllä, jos nostaa eri korkeudelle tai tekee ergonomisesti vähemmän tarkoituksenmukaisen liikkeen suorituksessa, niin kysymyksessä ei ole aivan sama suorite. Puntilla (ylätalja)
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
la 1.10.2011
Aktiivisuus foorumissa ja ryhmissä
Viestejä 352
0
 

Itselläni n. 5-10 min soutulaite alkulämmittelynä ja n. tunnin salitreeni päälle, kulutus n. 500-700kcal/h, riippuen vähän, minkä päivän saliohjelma on milloinkin vuorossa. Vaikka yksilöissä onkin kovasti eroja, niin 300kcal tuntuu kyllä todella pieneltä kulutukselta ja kevyeltä treeniltä.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
ma 14.11.2011
Viestejä 2
0
 

Mä olen alle 50kg painava nainen, ja mulla kuluu sykemittarin mukaan n. 400 kcal salilla kovassa treenissä. Vähän ihmetyttää noi 200kcal kuluttavat tyypit, todellakin...
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 3.2.2012
Viestejä 6
0
 

Olen 22 v. nainen, 165 cm ja 80 kg. Kulutan aika tarkalleen tuon 600 kcal tunnissa, kun teen maksimipainoilla kaksi-kolme sarjaa, 6-10 toistoa. Palautumista sarjojen välillä sen verran, kun kaverin sarja vie aikaa. Kymmenen minuuttia tuosta tunnista on alkulämppää ja kymmenen minuuttia loppuvenyttelyjä.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
pe 24.2.2012
Viestejä 1
0
 

Mies 32v, 183cm ja 107-110kg. Raskaassa salitreenissä parhaimmillaan mennyt hieman yli 900kcal sykemittarin mukaan ja treenin kesto n.55-58min. Keskisyke taisi olla vähän alle 150bpm. Itselleni raskas treeni on sellainen että kaikki sarjat tehdään loppuun asti ja lyhyillä palautuksilla, tällöin hauiskääntöä käsipainoilla tehdessäkin saa sykkeen kyllä 175bpm asti. :D Maksimi on ollut muistaakseni 184bpm joskus maastavetoa tehdessä.
Kirjoita vastausVastaa tähän viestiin
la 10.3.2012
Viestejä 17
0
 

 

Vastaa
Keskustelun päävalikko > Liikunta ja treenaus > Kuntosali ja energiankulutus? Massatreeni muka n. 600kcal/h